Stichting Ibhongo bestaat 10 jaar

Germa Zeijen en Con van Zundert c.s. hebben al veel kunnen doen en zijn trots …

Germa Zeijen en Con van Zundert

Op de warme herfstavond van 1 september meld ik me in de Olmengaard 6 bij het echtpaar Germa Zeijen en Con van Zundert. Zij zijn het gezicht, het hart en de drive achter de stichting Ibhongo, een naam die de lezer van Goirles Belang niet onbekend zal voorkomen, want met regelmaat popt hij op. Zo in de editie van 31 augustus waar “Roeien voor Ibhongo” bij Sportcentrum Jan de Rooy wordt aangekondigd, op zondag 25 september. De stichting viert geen feest, want dat kost geld dat beter besteed kan worden aan de township Masiphumelele (klemtoon op de derde lettergreep, met een plof-p: phoem). De actie bij Jan de Rooy is tegelijkertijd fundraising voor het goede doel én feest, want sport gaat dan samen met muziek van de band van Jan. Op 16 oktober is bij de Wynshop een proeverij van Zuid-Afrikaanse wijnen, en een speciale actie tot kerstmis. “We willen de mensen ook de mooie kant van Zuid-Afrika laten ervaren.” Meteen aan het begin van een lang gesprek noemen Germa en Con de namen van de andere bestuursleden: Ria de Jong en Janke van der Veen. De laatste woont in Amersfoort; dat is “ver weg” voor een Goirlese stichting, maar omdat Janke in 2002 een jaar in Masiphumelele gewoond en gewerkt heeft is het “dichtbij”: zij weet altijd precies waar het over gaat. In de dank voor wat gedaan is, worden de oud-bestuursleden betrokken die helaas (ook vanwege corona) hebben moeten afhaken. Tevens koppelen Germa en Con daaraan een oproep aan ieder die nog wat tijd heeft: kom ons helpen, kom ons versterken, in het bestuur, of als ondersteuning van het bestuur, bij activiteiten als moonlight shopping etc. Je bent meer dan welkom!

door Ben Loonen

Lees het hele artikel…